Skip to main content

Update WhatsApp voor bedrijven 2018

In januari 2018 heeft WhatsApp ‘WhatsApp Business’ gelanceerd. Bedrijven kunnen nu nog beter in contact komen met klanten maar is de app helaas nu nog enkel beschikbaar in de Google Play Store (Android). Er wordt momenteel volgens bronnen gewerkt aan een iOS versie (iPhone/iPad) maar wanneer deze beschikbaar wordt is nog niet duidelijk.

Installeren WhatsApp Business

Het installeren van de app is eenvoudig en kan de app naast de bestaande WhatsApp versie geïnstalleerd worden. Na het openen van de app zal gevraagd worden welk nummer gekoppeld kan worden en wordt deze geverifieerd. Het is niet mogelijk 2 versies van WhatsApp te gebruiken en zal je moeten bevestigen dat je ‘WhatsApp Business’ wilt gebruiken voor het bedrijfsnummer. Als je de app dan ook naast een bestaande versie installeert wordt er gevraagd of je alle gegevens wilt overzetten. Handig als je oude gesprekken wilt bewaren. Hiernaast kan je instellen hoe vaak je een backup wilt maken van alle gesprekken.

Heb je de app eenmaal geïnstalleerd dan is het natuurlijk handig gebruik te maken van de extra functies van deze versie. Stel je bedrijfsnaam in maar ook adresgegevens, email en website. Het adres kan tevens gekoppeld worden aan een map functie zodat men het bedrijf makkelijk kan vinden. Hiernaast is het mogelijk een bedrijfsomschrijving te tonen en openingstijden in te stellen.

WhatsApp zal uiteindelijk na de registratie  het bedrijf moeten controleren. Is het bedrijf gecontroleerd dan krijg je als bedrijf een groen vinkje in het profiel zodat klanten kunnen zien dat ze met een officieel bedrijf te maken hebben.

Standaard berichten instellen

Met ‘WhatsApp Business’ is het mogelijk om verschillende standaard berichten in te stellen en kan men deze vinden onder instellingen > bedrijfsinstellingen.

  • Afwezigheidsbericht: stuur een automatisch afwezigheidsbericht wanneer u niet beschikbaar bent bijvoorbeeld buiten openingstijden of tijdens een vakantie.
  • Standaard begroeting: stuur een een standaard begroeting wanneer klanten voor het eerst een bericht sturen of na 14 dagen van inactiviteit.
  • Snelle antwoorden: via zelf aangemaakte sneltoetsen kun je snelle antwoorden aanmaken. Handig als je vaak hetzelfde bericht verstuurd naar verschillende klanten.

Overige handige functies

Een nieuwe functie is het toevoegen van labels aan klanten, erg handig als je als bedrijf WhatsApp inzet op verschillende niveaus. Zo kan je bij elk gesprek via de instellingen een chat label instellen. Het label verschijnt dan in het chat overzicht naast de naam. Standaard heeft WhatsApp al een aantal labels zoals ‘nieuwe klant’ en ‘nieuwe bestelling’. Deze labels zijn te bewerken of te verwijderen. Bij veel klanten hoef je dus niet steeds een gesprek in om te kijken waar het gesprek over gaat maar kan je via het overzicht van de chats zien waarvoor men eerder een bericht heeft gestuurd.

Onze conclusie

WhatsApp is op de goede weg maar mag een iOS versie natuurlijk niet ontbreken. De Business versie lijkt natuurlijk exact op de standaard versie, maar heeft het voor de usability natuurlijk weinig zin om dit anders te doen. Het bekende WhatsApp icoon op de telefoon en tablet is wel veranderd. Zolang de dienst gratis is, is dit natuurlijk ideaal voor kleinere bedrijven. gaat de dienst geld kosten en beantwoord je via de app maar een paar vragen per week dan is de standaard versie ook prima. Vooral de uitgebreidere bedrijfsgegevens zijn ideaal om te tonen maar zijn deze ook op de website en in Google te vinden.

Waar iedereen natuurlijk op hoopt is dat de app door meerdere personen tegelijk te gebruiken is op meerdere toestellen. Echter of WhatsApp deze functie wil of kan doorvoeren is niet duidelijk.

Download WhatsApp Business (Google Play)

WhatsApp voor bedrijven 2017

Dagelijks heb ik zowel privé als met mijn bedrijf te maken met WhatsApp. Eigenlijk heeft deze app ook geen toelichting meer nodig en kent WhatsApp weinig geheimen meer, maar toch is er nog best veel over te vertellen. Zo speur ik regelmatig het internet af naar updates en nieuws hoe je Whatsapp het best in kan zetten voor bedrijven.

Volgens Newcom, onderzoeksbureau voor o.a. gebruik van Social Media, is anno 2017 WhatsApp het grootste platform gevolgd door Facebook en Youtube met grootste stijgers Snapchat en Instagram.

bron: Newcom research & Consultancy

Social Media kan je duidelijk volgen maar hoe zit dat dan met WhatsApp?

WhatsApp valt onder de noemer Dark Social, klinkt misschien eerder als een spannende verboden community waar de buitenwereld niks van mag weten, maar betekent niet meer dan dat deze soort niet zomaar te volgen is zoals wel bij Social Media het geval is. Denk aan een advertentie op Facebook of Twitter die gedeeld wordt maar ook gevolgd kan worden, maar waar gaat deze heen via WhatsApp

Het punt wat WhatsApp voor bedrijven dan ook zo interessant maakt is natuurlijk het meetbare deelmoment en alle gebruikers die hier achter zitten. Als WhatsApp dan ook het grootste gebruiksplatform is dan wil je daar als bedrijf natuurlijk wel alles uithalen wat er op dit moment allemaal mogelijk is.

Lees hier meer over Dark Social

De 5 redenen voor bedrijven om WhatsApp te gebruiken

Mijn redenen zijn momenteel vooral de ‘kleinere’ zaken die snel beantwoord dienen te worden. Ik vraag hier natuurlijk wel eerst toestemming voor. Denk aan een kleine aanpassing van een website of een app demo die snel gecontroleerd kunnen worden of het melden dat er een belangrijke mail onderweg is.

Overige redenen:

• De nummer 1 qua platform en altijd in beweging
• Draait om korte berichten waarop men snel kan reageren om actie te ondernemen
• Iedereen is nieuwsgierig en is de responstijd van ontvanger snel en (bijna) altijd gegarandeerd.
• Persoonlijker dan andere Social Media en geeft snel vertrouwen
• Eenvoudig en overzichtelijk

Naast het contact met je klanten kan je WhatsApp natuurlijk ook voor acties en reclame inzetten alleen zijn wij van iMediaStars hier nog voorzichtig in. Via de verzendlijst maak je eenvoudig een verzendlijst zodat je een actie flyer of tekst gericht en snel kan versturen.

Verder hebben al veel bedrijven ‘besloten’ groepen en kan je hierin ook weer snel schakelen. De meest gehoorde frustratie is echter dat men vaak ook andere zaken deelt en hierdoor het overzicht vaak zoek is of dat niet iedereen hier op zit te wachten.

De toekomst van WhatsApp

Naast deelmogelijkheden via een website of app zijn er nog andere handige zaken om te weten. Zo heeft o.a. de Chrome browser op je mobiele device een standaard deelknop, heel handig. Waar wij natuurlijk nog op wachten is een eenvoudige oplossing om WhatsApp te gebruiken als standaard servcie verlening via de website.

Op moment van schrijven is hier helaas nog geen officiële oplossing voor maar schijnt deze wel aanstaande te zijn. Dit houden wij natuurlijk graag in de gaten. Een mooie combinatie van verschillende messengers waarin eenvoudig berichten verzonden kunnen worden en uitkomen op een plek in ons bedrijf is waar wij dan ook naar streven.

Ben je dan ook benieuwd naar de ontwikkelingen van WhatsApp voor bedrijven houdt onze website dan goed in de gaten. Wil je meer weten over alle mogelijkheden vraag ons dan gerust of stuur ons een WhatsApp bericht via +31 6 81 601 434.

Ook het delen van dit nieuwsbericht via WhatsApp wordt zeer op prijs gesteld.

De toekomst van WhatsApp

Leave a Reply

Aanmelden nieuwsbrief


© 2024 iMediaStars. Alle Rechten Voorbehouden.