Dit nieuwsbericht is aangepast op 11-08-2021.
Promoot je App
Elke ondernemer loopt er vast tegenaan en is het promoten van je bedrijf, website en app een belangrijk terugkomend onderdeel wat zich moet blijven herhalen om goed gevonden te worden door potentiële nieuwe klanten.
Wij richten ons in dit artikel als graag op de promotie van de app, maar kun je dit in grote lijnen ook inzetten voor je website.
Lancering van jouw eigen app
Het is zover, jouw eigen app staat in de appstore van Google Play en in de Apple App Store. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk downloads en het liefst een grote groep vaste gebruikers. De inrichting van de appstore is de eerste stap en hebben wij ook in dit artikel uitgebreid uitgelegd hoe je het beste gevonden kan worden in de stores.
Jouw applicatie is nu wel vindbaar voor een hoop mensen maar afwachten is natuurlijk niet het enige wat je moet doen. Een volgende stap is dan ook juist om een goede zichtbaarheid te tonen buiten de stores om, maar hoe doe je dit?
Maak je bedrijfsapplicatie zichtbaar via een QR Code
Als ondernemer, of je nu een winkel, kapperszaak of groothandel hebt, kun je eenvoudig beginnen met het plaatsen van de app store logo’s met de link of naam van de applicatie op facturen en bonnetjes.
Nog eenvoudiger is het aanmaken van een QR-code met de tekst dat men via de code de app kan downloaden, men wordt immers via deze code direct op de smartphone na het scannen naar de goede download gebracht. Is er plek in de onderneming, hang dan ook de QR-codes in het bedrijf op zodat klanten deze kunnen scannen. iMediaStars kan eventueel ook voor flyers of posters zorgen om nog beter op te vallen.
Een handige manier om een QR-code aan te maken is via de website van One link. Op deze website kun je een QR code aanmaken die zowel navigeert naar Google Play en naar de Apple App Store.
Nieuwsbrieven, drukwerk en mailing
Naast facturen en bonnen kan je de app natuurlijk ook vermelden in nieuwsbrieven, drukwerk en mailing. Verstuur je nieuwsbrieven en mailings zijn er maar een paar extra regels nodig voor de app.
Druk je standaard een folder, verzorg je aan huis aan huis reclame of ander drukwerk zoals tasjes geldt hiervoor natuurlijk hetzelfde. Maak ook hier eenvoudig gebruik van de QR-code en logo’s van de app store voor de extra aandachtswaarde.
Een ander sterk aandachtspunt is de standaard handtekening in e-mails. Deze kun je met bedrijfslogo en NAW-gegevens uitbreiden met de appstore logo’s. Deze kun je eventueel direct linken naar de stores als men hier op klikt. Pas wel op voor het gebruik van veel links in e-mails i.v.m. spam!
Zet je website in voor extra promotie
Heb je al een eigen website dan is dit een goede tool om je app te promoten. Plaats een logo van Google Play en Apple in de footer (onderkant van de website) zodat deze logo’s altijd zichtbaar zijn op elke pagina van de website. Link de logo’s eventueel naar de download pagina van de app.
Is er genoeg ruimte op de site dan raden we aan om een extra uitgebreide webpagina aan te bieden. Op deze pagina kun je informatie tonen over de applicatie en alle functies binnen de app. Hiernaast kun je uitleggen waar men de app kan downloaden en hoe je deze kunt installeren.
Tot slot
Er zijn natuurlijk nog tal van mogelijkheden voor een goede promotie zoals bv. het inzetten van Social Media. In dit artikel hebben we vooral de hoofdpunten verwerkt die je als bedrijf zelf grotendeels direct kunt (laten) uitvoeren.
Heb je ook een app laten maken loop dan deze punten na en probeer ze in te zetten. Wil je onze hulp, neem dan gerust contact met ons op en bespreken wij graag wat wij kunnen betekenen voor jouw app.