Hoe schrijf je content voor mensen én voor de zoekmachine?

  • 0
  • 19 september 2017
Delen
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

3 tips voor SEO copywriting

Het debat tussen tekstschrijvers, webdeveloper en SEO-marketeers vindt continu plaats. De tekstschrijver wil volledige vrijheid in zijn of haar werk, de webdeveloper wil code schrijven die voldoet aan de laatste regels rondom usability en de SEO-specialist wil gewoon hoger scoren in Google. In deze column geven we drie tips om content te schrijven zodat alle belangen worden behartigd.

Tip 1: Stel de gebruiker altijd centraal!

Het lijkt misschien een open deur, maar in de praktijk zien we vaak dat iedere specialist zichzelf centraal stelt in het proces. De tekstschrijver wil artistieke vrijheid (wie weet er immers beter hoe een goede tekst moet worden opgesteld), de developer wil geen concessies doen aan de code (wie weet er immers beter hoe de site moet worden opgebouwd) en de marketeer wil dat zowel tekst als code in het teken staan van de zoekmachine ranking (wie weet er immers beter hoe je hoog scoort).

Toch is deze individualistische aanpak kortzichtig en schadelijk. Want wat heb je aan een goed geschreven tekst die niemand leest? Of andersom, wat heb je aan een goed scorende ranking als de content op je site bagger is?

Doe dus nooit concessies aan user experience!

Tip 2: Zorg voor een aantrekkelijke titel met relevante zoekwoorden

Als we de gebruiker centraal stellen, dan moeten we natuurlijk titels bedenken die zó aantrekkelijk zijn dat de zoekers er wel op moeten klikken. Uit onderzoek blijkt dat titels met een vraag goed scoren. Ook is het slim om te de content van de pagina af te bakenen met cijfers. Dus “6 redenen waarom…” of “Dit zijn de 5 beste …”. Je wilt natuurlijk dat je pagina goed bezocht wordt (en moet daarom goed gevonden worden). Zorg ervoor dat je in de titel het belangrijkste zoekwoord (of zoekwoord combinatie) verwerkt. Dit is zowel goed voor de zoekmachine, als voor de lezer. De gebruiker herkent waar hij of zij naar zoekt en klikt direct op de link die antwoord op zijn vraag bevat.

De zoekmachine indexeert pagina’s aan de hand van relevante zoekwoorden die op specifieke plaatsen op de site staan. Als we het voorbeeld van dit artikel nemen, dan moet iemand antwoord krijgen op de vraag: “Hoe schrijf je content mensen en zoekmachines”. Maar de user kan ook op zoek zijn naar tips voor SEO copywriting. Als de developer zowel in de “title tag”, als in de “h1 tag” de titel plaatst, is iedereen tevreden.

Tip 3: Neem links op naar relevante websites

Jouw pagina kan nog zo interessant zijn. Uiteindelijk wil de gebruiker altijd meer informatie hebben over het onderwerp waar je content over gaat. Dus als we de gebruiker blij willen maken, nemen we links op die de user verder helpt zijn of haar doel te bereiken. Niet alleen goed voor de lezer, ook goed voor Google, die als missie heeft “Organizing the world’s information and making it universally accessible”. Zorg er dan wel voor dat je links voldoen aan de richtlijnen van het W3c.

Lees hier hoe je links creëert die voldoen aan de usability eisen.

Conclusie

In plaats van het elkaar moeilijk maken en tegenwerken, moeten schrijvers, developers en marketeers juist samenwerken om de gebruikservaring te optimaliseren. Zo scoor je bij je users én bij de zoekmachine.

Meer lezen over content creatie en zoekmachine optimalisatie? Neem dan eens een kijken op Search Engine land, dé autoriteit op het gebied van SEO en SEA.

Lees ook ons artikel hoe je jouw website beter vindbaar kan maken.