Skip to main content

App Store Optimalisatie: maak je app vindbaar

App Store Optimalisatie is een proces dat net zo belangrijk is als de ontwikkeling van een applicatie. Hoewel het hebben van een mooie en goed functionerende app een goede eerste stap is, wil je natuurlijk wel snel gevonden worden in de Google Play Store en Apple App Store.

Het proces om je app vindbaar te maken in verschillende appstores wordt ook wel App Store Optimalisatie (ASO) genoemd en bestaat dit uit een aantal belangrijke onderdelen. iMediaStars legt dit graag voor je uit.

Kwaliteit en functionaliteit

Het is belangrijk om een app van hoge kwaliteit te leveren die goed functioneert en een positieve gebruikerservaring biedt. Dit omvat het minimaliseren van bugs, het zorgen voor een intuïtieve gebruikersinterface en het reageren op feedback van gebruikers. Door een goede reputatie op te bouwen en positieve beoordelingen te ontvangen, vergroot je de kans dat je app hoger wordt gerangschikt in de app stores.

Naam van de applicatie

Zorg voor de juiste naam van uw applicatie en controleer of de gekozen naam beschikbaar is. Omdat er wereldwijd meer apps zijn met dezelfde woorden of namen die je misschien wilt gebruiken kan het maar zo zijn dat deze bezet zijn. Is de naam al gekozen kies dan voor een extra toevoeging. Denk bijvoorbeeld aan bar of café achter de naam van een horeca app of de toevoeging van ‘hairstylist’ of kapsalon bij een eigen kapper app.

Titel en beschrijving van de app

In de App Stores kun je voor een titel kiezen en kiest men vaak voor alleen de naam van de app. Echter hier is juist de mogelijkheid om te scoren. In de Google Play Store en Apple App Store krijg je 30 tekens cadeau voor een pakkende titel. Naast de naam van je organisatie is hier eventueel plek voor een belangrijk zoekwoord.

Hiernaast is er in de Apple App Store ook plek voor een subtitel. Zorg dan ook dat je naast je bedrijfsnaam een aantal relevante zoekwoorden gebruikt die verwijzen naar jouw bedrijf en service in zowel de titel als subtitel.

Stel je hebt een kappers app met de naam ‘The Lounge’ dan kan je de volgende (sub)titel kiezen:

  • Titel: The Lounge – Kapper & stylist
  • Subtitel: Trendy kapsalon Hilversum

Let wel op dat je titel moet opvallen en niet afgekeurd wordt door teveel marketing termen in de titel! Zorg ook dat de extra zoekwoorden relevant zijn aan je onderneming en diensten.

Zorg naast de titel voor een ruime beschrijving van de app met wederom de juiste zoekwoorden. Heb je een horeca app zorg dan voor een aantal zoekwoorden die verwant zijn aan deze branche en ook aansluiten bij de doelgroep. Benoem een eventuele spaarkaart en een aantal goede redenen waarom men de app moet downloaden. Gebruik hier ook weer niet teveel marketingtermen of verwijzingen naar je website.

Zoekwoorden kiezen

Er is naast dit alles ook een mogelijkheid tot het aangeven van losse zoekwoorden in de Apple App Store. Benut deze en gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden die nauw verband hebben met je bedrijf, locatie en diensten, maar ook met de inhoud van de app. Gebruik bij een horeca app bijvoorbeeld woorden als bier, grill, hapjes, drankjes, evenementen, kroeg etc. etc.

Screenshots

Het oog wilt ook wat, en zien gebruikers graag een preview van de app. Met de juiste screenshots geef je een sterke indruk van jouw applicatie in de stores. Combineer screenshots met de juiste functies. Bij verkeerde inhoud van screenshots die je niet terug vindt in de daadwerkelijke applicatie kan Apple de applicatie afkeuren!

Hiernaast is het ook verplicht een functie afbeelding toe te voegen in de Google Play Store. Deze afbeelding zie je bovenaan op de pagina waar je de app kunt downloaden. Hiermee kun je juist opvallen. Denk daarom goed na over een passende sterke afbeelding. Verder is het mogelijk ook een promo video te tonen via YouTube en zal de afspeel button in de functie afbeelding getoond worden.

Beoordelingen en recensies

Positieve beoordelingen en recensies spelen een belangrijke rol bij het vergroten van de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je app. Moedig gebruikers aan om feedback achter te laten en reageer op eventuele negatieve opmerkingen om de gebruikerservaring te verbeteren. Deze beoordelingen kunnen ook invloed hebben op de rangschikking van je app in de app stores.

Wimperextions Nederland stylisten app

Tot Slot

Je kunt apps ook terug vinden in de zoekmachine van Google. Zo zie je in het bovenste voorbeeld dat de inhoud op een bepaalde zoekopdracht in Google ook meetelt. Loop je deze stappen dan ook door en maak je gebruik van de juiste naam, titel, beschrijving en zoekwoorden. Hierdoor weet je zeker dat jouw applicatie snel en gemakkelijk online gevonden wordt.

Naast App Store Optimalisatie is het natuurlijk ook belangrijk om je app actief te promoten. Maak gebruik van verschillende marketingkanalen, zoals sociale media, blogs en persberichten, om je app onder de aandacht te brengen. Dit vergroot de zichtbaarheid en kan het aantal downloads van je app flink verhogen.

Mocht je meer informatie willen om jouw app vindbaar te maken via App Store Optimalisatie neem dan gerust contact op.
iMediaStars helpt je graag op weg!

Contact

© 2024 iMediaStars. Alle Rechten Voorbehouden.